Doorgaan naar content
Werkplekleren in de zorg
Tips voor het opstellen van een visie op (werkplek)leren
Over werkplekleren

Tips voor het opstellen van een visie op (werkplek)leren

Terug naar overzicht

Door Jacqueline Beckers

— Geschatte leestijd 4 minuten

Wil je als leren en ontwikkelen (L&O) aan de slag met het ontwikkelen van een visie op (werkplek)leren? Dan neem ik je graag mee in een traject die ik samen met een VVT-organisatie heb doorlopen.

De wens van deze organisatie was om duidelijkheid en overeenstemming te krijgen over wat werkplekleren binnen die organisatie betekent, met als doel een visie op werkplekleren te ontwikkelen. Een visie dat het startpunt is voor het verder integreren en krachtiger benutten van werkplekleren.

In dit artikel

  • Doel en aanpak van het traject

  • Drie kernaspecten van werkplekleren

  • Sessie-indeling voor visieontwikkeling

  • Voorwaarden voor succes

  • Alternatief: gebruik de Toolbox In gesprek over werkplekleren

Doel en aanpak van het traject 

Het traject dat deze VVT-organisatie doorliep was gericht op het verkrijgen van een gezamenlijke visie op werkplekleren. Dit proces helpt bij het verder integreren en krachtiger benutten van werkplekleren. Het is cruciaal om duidelijke definities en richtlijnen te hebben, zodat alle betrokkenen binnen de organisatie dezelfde verwachtingen en doelen hebben.


Het traject richtte zich op drie essentiële aspecten:

  1. Duidelijkheid krijgen over wat werkplekleren betekent binnen de organisatie.

  2. Bepalen welke inrichting van werkplekleren het beste past bij de organisatie.

  3. In kaart brengen van de voorwaarden om de gewenste inrichting te integreren in de praktijk.

Sessie-indeling voor visieontwikkeling 

Om deze aspecten helder te krijgen, werden drie sessies georganiseerd, waarbij steeds één vraag centraal stond:

Sessie 1: ‘Waar staan we nu?’
Tijdens deze sessie stond de aanleiding en de noodzaak voor een gedragen en eenduidige visie op werkplekleren centraal, met als doel werkplekleren krachtiger te benutten binnen de organisatie. Er werd gekeken naar de huidige situatie en de gewenste situatie. 

Resultaat: een gezamenlijk gedragen definitie van werkplekleren binnen de organisatie.

Sessie 2: ‘Waar willen we naartoe en wat hebben we daarbij nodig?’
In deze sessie werd stilgestaan bij de gewenste situatie: hoe ziet werkplekleren binnen de organisatie eruit als dit een vanzelfsprekend onderdeel is van alle leer- en ontwikkelactiviteiten? Er werd besproken wat dit anders vraagt dan nu van medewerkers, ondersteunende staf, middelen, eigen verantwoordelijkheden en andere randvoorwaarden.

Resultaat: conceptvisie op werkplekleren binnen de organisatie.

Sessie 3: 'Hoe gaan we dat doen en wie en wat zijn daarbij nodig?’
Deze sessie focuste op de randvoorwaarden die nodig zijn om de visie op werkplekleren binnen de organisatie handen en voeten te geven. Wat vraagt dit van de organisatie op het gebied van middelen, leercultuur, team L&O, management en structuur? 

Resultaat: overzicht van de randvoorwaarden die nodig zijn voor het succesvol integreren van werkplekleren binnen de organisatie.


Voorwaarden voor een succesvol traject van visieontwikkeling

  1. Nodig een breed spectrum aan deelnemers uit bij de sessies. Om draagvlak te creëren en een breed gedragen visiedocument op te kunnen leveren, is het van belang dat personen uit verschillende lagen van de organisatie en met uiteenlopende functies al vroeg worden betrokken bij het ontwikkelen van de visie.

  2. Betrek management en bestuur bij de ontwikkeling en integratie van de visie op werkplekleren. Het ontwikkelen van een visie op werkplekleren is een taak van de hele organisatie, niet uitsluitend van de afdeling L&O.

  3. Sluit waar mogelijk aan bij elementen in de visie, strategie en ambities van de organisatie en van L&O die al aanknopingspunten bieden voor een verdere integratie van werkplekleren.

  4. Houd steeds in je achterhoofd dat werkplekleren er altijd al is. Je kunt werkplekleren niet ‘implementeren’, wel stimuleren en faciliteren.

Alternatief: gebruik de Toolbox In gesprek over werkplekleren 

Wil je starten met een wat minder uitgebreid traject? Print dan eens de Toolbox “In gesprek over werkplekleren” en gebruik de vragen en stellingen om met elkaar in gesprek te gaan over werkplekleren in de zorg. Al sparrend helpen deze je om jullie visie op werkplekleren te concretiseren en inzicht te krijgen in kansen om werkplekleren in jullie organisatie krachtiger te benutten.

Conclusie 

Het ontwikkelen van een visie op werkplekleren is een belangrijk en waardevol proces dat bijdraagt aan het lerend vermogen van de organisatie en de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Door een gestructureerd traject te volgen en een breed spectrum aan deelnemers te betrekken, kun je een gedragen en effectieve visie ontwikkelen.

Mocht een uitgebreid traject te veel zijn, dan biedt de Toolbox In gesprek over werkplekleren een toegankelijk alternatief om laagdrempelig te beginnen.





Geef je reactie