We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: werkplekleren is niet iets wat je implementeert, want het is er al². Werkplekleren gebeurt elke dag, op elke werkplek en binnen elke organisatie. In dit artikel lees je welke factoren werkplekleren kunnen voorspellen en op welke van deze factoren je als organisatie invloed kan hebben. Dat biedt weer aangrijpingspunten voor het krachtiger benutten van werkplekleren in jouw organisatie.
Er zijn verschillende factoren die kunnen voorspellen in hoeverre iemand gaat werkplekleren¹. Die factoren noemen we ook wel antecedenten. Je kunt ze indelen in persoonlijke antecedenten en situationele antecedenten. Hieronder zie je een aantal voorbeelden:
Persoonlijke antecedenten
Werkplekleren vraagt om een actieve rol van de persoon zelf³. De kans dat iemand gaat werkplekleren is vele malen kleiner als hij niet openstaat voor nieuwe kennis en vaardigheden of als hij niet gemotiveerd is om beter te worden in zijn werk.
Situationele antecedenten
Naast de persoon speelt de werkomgeving een grote rol¹. Met name de steun die iemand ervaart is van groot belang. Krijg je waardering vanuit je leidinggevende? Is de organisatie zo ingericht dat werkplekleren überhaupt mogelijk is? Is er een klimaat waarin medewerkers van en met elkaar leren?
Wat kun je daar als organisatie mee?
Je kunt als organisatie over het algemeen meer invloed hebben op de situationele antecedenten dan op de persoonlijke antecedenten.
Wil je direct aan de slag? Lees dan het artikel over wat je als organisatie kunt doen om werkplekleren krachtiger te benutten.
Bronnen
1. Cerasoli, C. P., Alliger, G. M., Donsbach, J. S., Mathieu, J. E., Tannenbaum, S. I., & Orvis, K. A. (2018). Antecedents and outcomes of informal learning behaviors: A meta-analysis. Journal of Business and Psychology, 33, 203-230.
2. Endedijk, M. (2023). Presentatie welkomstbijeenkomst 14 februari, Educared NWPL.
3. Raemdonck, I., Gijbels, D., & van Groen, W. (2014). The influence of job characteristics and self-directed learning orientation on workplace learning. International Journal of Training and Development, 18(3), 188-203.