Doorgaan naar content
Werkplekleren in de zorg
Werkplekleren krachtiger benutten: de rol van de organisatie
Over werkplekleren

Werkplekleren krachtiger benutten: de rol van de organisatie

Terug naar overzicht

Door Vivian van de Pol

— Geschatte leestijd 4 minuten

Vivian neemt je mee in wetenschappelijke inzichten over de rol van de organisatie bij het stimuleren van werkplekleren en vult die aan met eigen ervaringen uit de praktijk.

De rol van de organisatie in het stimuleren van werkplekleren kun je zien op verschillende gebieden¹: 

  • Steun en waardering, 

  • Interpersoonlijke omgeving

  • Faciliteren van leermogelijkheden 

Houd hierbij in het achterhoofd dat dit geen aparte categorieën zijn, maar dat er vaak veel overlap is tussen de gebieden.

Steun en waardering

Denk aan de rol van de leidinggevende, het algemene leerklimaat en de manier waarop dit wordt ervaren door medewerkers¹. Dit is erg belangrijk voor werkplekleren!

Dit werkt

  • Leidinggevenden die medewerkers actief aanmoedigen om te werkplekleren, bijvoorbeeld door hen te stimuleren een nieuwe aanpak uit te proberen en daarvan te leren

  • Leidinggevenden die informeel leren waarderen, bijvoorbeeld door medewerkers te vragen hun leermomenten met de rest van het team te delen

  • Investeren in een positief leerklimaat en een leercultuur stimuleren

Interpersoonlijke omgeving

Kijk eens naar concrete mogelijkheden om anderen te ontmoeten, maar ook onderlinge relaties, de mate van vertrouwen en de psychologische veiligheid die medewerkers ervaren¹. 

Dit werkt

  • De werkplek zo inrichten dat medewerkers elkaar makkelijk kunnen ontmoeten, bijvoorbeeld met een koffiekamer, teamoverleggen of een online community

  • Inzichtelijk maken wie de experts zijn binnen de organisatie en hoe je ze kunt bereiken

  • Evaluatie- en ontwikkelgesprekken tussen leidinggevenden en medewerkers

  • Leidinggevenden die zelf het goede voorbeeld geven en ambassadeur van werkplekleren zijn

Faciliteren van leermogelijkheden

Faciliteer concrete mogelijkheden om te (werkplek)leren, maar kijk bijvoorbeeld ook naar de kenmerken van het werk¹. 

Dit werkt

  • Medewerkers de mogelijkheid geven om deel te nemen aan evenementen, activiteiten en bijeenkomsten

  • Werkactiviteiten zo vormgeven dat het de kans op leren vergroot, taakvariatie zorgt bijvoorbeeld voor meer mogelijkheden voor (werkplek)leren

  • Medewerkers toegang geven tot mentoring of coaching

  • Zorgen dat kennis die nodig is om het werk goed uit te kunnen voeren beschikbaar is op het juiste moment (performance support)

Van willen naar doen

Je kunt verschillende invalshoeken kiezen om werkplekleren in jouw organisatie te stimuleren. Stimuleer medewerkers die uit zichzelf (werkplek)leren, zorg ervoor dat de fysieke werkplek ruimte biedt om te leren en/of geef werkactiviteiten zo vorm dat het de kans op leren vergroot. Onze belangrijkste tip? Kies een eerste stap en begin!

Bronnen

  • 1: Kyndt, E., Endedijk, M., & Beausaert, S. (2021). Hoofdstuk 13: Werkplekleren faciliteren. De rol van de organisatie. In Poell, R. & Kessels, J. (2021), Handboek human resource development: Organiseren van het leren. Lannoo Meulenhoff-Belgium.


Geef je reactie