Werkplekleren omvat alle (leer)activiteiten tijdens en rondom je werk, die ervoor zorgen dat je je werk goed of (nog) beter uitvoert. Ontdek de voordelen van werkplekleren in vergelijking met traditionele trainingen en cursussen.
1. Maximale impact
In de zorg vindt 46% van het leren plaats door te werken, 49% door leren in interactie en slechts 5% door formele training. Door te focussen op het stimuleren van werkplekleren, kun je het leereffect dus aanzienlijk vergroten in vergelijking met wanneer je alleen focust op training.
2. Betere transfer
Werkplekleren versterkt het effect van formele trainingen, door de kennis uit trainingen aan te vullen met kennis van de werkplek en deze verschillende soorten kennis direct in te zetten in de praktijk. Die koppeling is nodig om je werk goed of (nog) beter te kunnen doen.
3. Werkplekleren is maatwerk
Werkplekleren sluit aan bij individuele behoeften. In tegenstelling tot trainingen die vaak grotendeels hetzelfde zijn voor alle deelnemers, kan iedereen werkplekleren op zijn eigen manier en binnen zijn eigen context en/of werkomgeving.
4. Focus en effectiviteit
Je leert op het moment dat je het nodig hebt voor het werk. Dat wat je leert heeft direct betekenis voor wat je doet, en dat levert meer focus en effectiviteit op. Nut en belang zijn steeds heel helder: je wilt je werk goed of (nog) beter doen.
5. Kracht van samenwerking
Bij traditioneel leren ligt de nadruk vaak op individuele prestaties: heb je een opdracht goed uitgevoerd of een examen gehaald? Werkplekleren benadrukt juist het belang van leren van elkaar en samenwerking. Niet alleen tussen medewerkers onderling, maar ook tussen medewerkers en cliënten, mantelzorgers, vrijwilligers etc.
6. Veel meer leerkansen
Wat je nodig hebt om je werk goed of (nog) beter te doen, kun je bijna allemaal leren op de werkplek zelf. De werkplek is een rijke leeromgeving. Door de mogelijkheden die de dagelijkse werkomgeving biedt krachtiger te benutten, creëer je oneindig veel nieuwe leerkansen en leermogelijkheden!
7. Middelen effectiever inzetten
Een deel van de nu formele leeractiviteiten kan verder worden geïntegreerd in de dagelijkse werkpraktijk, waardoor de kosten voor ontwikkeling van formele leeractiviteiten en verletkosten kunnen afnemen. Naast kostenbesparing blijft er meer tijd over voor de zorg.
8. Continu verbeteren
Tijdens de uitvoering van het werk krijgen medewerkers continu feedback van collega’s, cliënten en mantelzorgers. Dit zijn allemaal kansen voor werkplekleren, die een medewerker in staat stellen (nog) beter te worden in het werk.
9. Actuele kennis
De maatschappij en dus ook de zorg zijn constant in ontwikkeling. Kennis die vandaag actueel is, kan morgen alweer achterhaald zijn. Formele cursussen, trainingen en workshops kunnen de snelheid van die kennisontwikkeling onmogelijk bijhouden. Werkplekleren is echter altijd actueel: je leert waar en wanneer je dat nodig hebt.
10. Carrièreontwikkeling
Werkplekleren in de zorg biedt medewerkers de mogelijkheid om hun vaardigheden en kennis voortdurend te verbeteren, wat kan leiden tot een betere carrièreontwikkeling en bredere en blijvende inzetbaarheid. Door te leren op de werkplek kunnen zorgmedewerkers zich specialiseren, nieuwe rollen aannemen en meer verantwoordelijkheden op zich nemen.