Doorgaan naar content
Werkplekleren in de zorg
Wat is werkplekleren? Een definitie.
Over werkplekleren

Wat is werkplekleren? Een definitie.

Terug naar overzicht

Door Jacqueline Beckers

— Geschatte leestijd 3 minuten

Meekijken met je collega, een protocol raadplegen, ‘motiverende gespreksvoering’ Googlen, opzoeken hoe je ook alweer een draaitabel maakt in Excel. In het werkoverleg samen de benaderingswijze van cliënt C. bespreken, deelnemen aan een innovatieproject, leerlingen begeleiden.

Allemaal voorbeelden van werkplekleren in de zorg. Voor de meesten herkenbare activiteiten die ook in je eigen praktijk worden uitgevoerd. Vaak vinden deze (leer)activiteiten onbewust plaats: je doet ze omdat je informatie nodig hebt voor het goed uitvoeren van je taak. Je bent niet bewust bezig met ‘leren’. Andere activiteiten zet je juist bewust in omdat je het resultaat nodig hebt om je werk goed te kunnen doen. Jij hebt dat punt over de benadering van cliënt C. op de agenda van het werkoverleg gezet.

Maak het onbewuste leren, bewust!

Een definitie van werkplekleren

Hoe past werkplekleren dan nu binnen al het leren dat gerelateerd is aan werken? Wanneer noemen we een (leer)activiteit nu wel of geen werkplekleren?

Wij definiëren werkplekleren als volgt:

Werkplekleren omvat alle (leer)activiteiten tijdens en rondom je werk, die ervoor zorgen dat je je werk goed of (nog) beter uitvoert.

De medewerker en het werk centraal

De medewerker en haar werk staan centraal bij werkplekleren. Het gaat om wat zij nodig heeft om haar werk goed te doen. De vraag om informatie, ondersteuning, voorbeelden of oefening komt vanuit een persoonlijke behoefte die ontstaat tijdens het uitvoeren van het werk. De uitgevoerde (leer)activiteiten zijn erop gericht aan die persoonlijke behoefte te voldoen.

Is werkplekleren volledig informeel?

(Leer)activiteiten binnen werkplekleren in de zorg zijn veelal informeel van aard. Ze kunnen deels ook wat formeler zijn. Denk aan een skillslab waarvoor je je als individu kunt inschrijven, om te oefenen met een vaardigheid die je al een tijd niet hebt uitgevoerd. Volgende week heb je deze vaardigheid echter weer nodig voor een nieuwe cliënt.

Een verplicht skillslab waarin ook vaardigheden worden geoefend die jij niet nodig hebt, valt niet onder werkplekleren.

Waardevolle impuls voor medewerker en organisatie

Werkplekleren is een heel effectieve en efficiënte manier om jezelf te blijven ontwikkelen. Het is de ‘70’ in het ‘70-20-10-model’. Werkplekleren krachtiger benutten is een waardevolle impuls aan het lerend vermogen van je organisatie. En aan de duurzame inzetbaarheid van je medewerkers.


Geef je reactie