De zorgsector staat voor aanzienlijke uitdagingen, met personeelstekorten en een verhoogde werkdruk. Het opleiden van nieuwe zorgprofessionals is essentieel, maar de bestaande aanpakken schieten vaak tekort. In een gezamenlijke regionale inspanning zijn Livio, Liberein en Educared begonnen met een innovatief werk-leertraject waarbij studenten de opleiding verzorgende-IG in de derde leerweg volgen.
In dit artikel neem ik je mee in de oplossing die de rol van de leercoach introduceert als een efficiënte manier om zowel studenten als zorginstellingen te ondersteunen.
De kern van de aanpak
Centraal in deze aanpak staat de leercoach, een cruciale schakel in het opleidingsproces. De leercoach vervult niet alleen de traditionele rol van werkbegeleider, maar geeft ook les en biedt persoonlijke begeleiding aan studenten. Hierdoor is de leercoach fulltime aanwezig op de locatie van de zorgorganisatie, wat zowel de werkdruk verlicht als de kwaliteit van de opleiding verbetert.
Waarom deze aanpak?
1. Efficiëntie: Dankzij de leercoach worden werkbegeleiders ontlast, waardoor ze zich kunnen richten op hun kerntaken. De leercoach coördineert begeleiding en onderwijs, waardoor de zorgorganisatie efficiënter kan opereren.
2. Intensieve begeleiding: Studenten profiteren van persoonlijke begeleiding en kunnen rekenen op de voortdurende aanwezigheid van de leercoach. Dit resulteert in een snellere ontwikkeling van hun vaardigheden.
3. Flexibiliteit: De leercoach kan direct inspelen op de individuele leerbehoeften van studenten en zorgen dat ze op het juiste niveau komen.
4. Korte communicatielijnen: Doordat de leercoach de werkplek en de klas combineert, ontstaan er korte communicatielijnen tussen studenten, leercoach en zorgorganisatie. Dit bevordert een effectievere opleiding.
Succesvolle pilot in beeld
Bekijk het filmpje, waarin praktijkopleider Thijs, leercoach Rony en een student je laten zien hoe deze innovatieve aanpak in de praktijk bij Liberein werkt. Ontdek hoe deze aanpak studenten in staat stelt om snel te groeien, problemen te voorkomen en werkbegeleiders duidelijkheid biedt.
Samen voor een Sterkere Zorgsector
Deze aanpak heeft in deze pilot bewezen zowel studenten als zorgorganisaties ten goede te komen. Het is een positieve ontwikkeling hoe het flexibel en modulair opleiding van zij-instromers in de zorg vorm gegeven kan worden.