Doorgaan naar content
Werkplekleren in de zorg
Breinleren: spelen met emotie (principe 3)
Over werkplekleren

Breinleren: spelen met emotie (principe 3)

Terug naar overzicht

Door Amber Dirksen

— Geschatte leestijd 3 minuten

In dit artikel komt het breinprincipe ‘emotie’ aan bod. Vanuit je eigen emotie en gevoel krijg je grip op alles wat er om je heen gebeurt.

Wanneer je goed op emotie kan inspelen zul je een hoog leerrendement behalen! Maar wacht maar even met je inschrijven voor de theaterschool. En die tickets om acteerskills bij Soldaat van Oranje af te kijken zijn ook niet direct nodig. Wat inspelen op emotie dan wel betekent leggen we je graag in dit artikel uit!

Emotionele informatie

Je brein verwerkt emotionele informatie anders dan feitelijke informatie. Een hele sterke emotie zorgt ervoor dat een gedetailleerde herinnering in ons geheugen wordt gegraveerd. Bij het principe ‘focus’ gaven we je als tip dat mensen verhalen beter onthouden. Dit komt doordat zij zich in een verhaal kunnen inleven en zo sneller leren. Dit lijkt veel op het leren door middel van emotie. Het voelen van sterke emoties laat details achter die we niet snel vergeten.

Wat zijn emoties eigenlijk?

Emoties zijn onzichtbare regisseurs van ons gedrag. Dit zorgt ervoor dat je (soms) al reageert, voordat je je er van bewust bent. Bijvoorbeeld: je ziet een beer op je af komen. Je maakt jezelf al rennend uit de voeten, voordat je überhaupt signalen zoals je bonzende hart en klam zweet op je voorhoofd hebt opgemerkt. Pas later realiseer je dat je angst hebt gevoeld. Je emoties sturen je weg van gevaar. Zo dienen ze dus ook als overlevingsmechanismen.

De kracht van emotie

Sterke emoties hebben zoveel kracht dat ze neurale netwerken versterken. Zo verandert bijvoorbeeld het stroompje water in een kabbelende beek. Bij het voelen van sterke emoties ontstaan er in je hersenen sterke verbindingen. En je hersenen beschikken nog over een ander evolutionair trucje. Een negatieve ervaring wordt namelijk extra goed onthouden. Zo zou je bijvoorbeeld de weg waar je de beer bent tegengekomen in het vervolg ontwijken, hiermee verklein je de kans op deze enge situatie.

Jammer genoeg blijkt dat over het algemeen negatieve ervaringen beter worden onthouden dan positieve ervaringen. Niet gek als we het hierboven over een overlevingsmechanisme en evolutionair trucje hebben. De mens gaat het liefst gevaar, maar ook ongemak, uit de weg. Maar let op! Zoals bij bijna alles is iets waar ‘te’ voor staat niet goed. Te veel suiker… Te weinig suiker… Te veel slapen… Te weinig slapen … En zo ook het voelen van te veel angst en/of onzekerheid. Wanneer dit het geval is zal het leren belemmerd worden.

Inspelen op emotie

Je weet nu dat emoties leerervaringen bevorderen. Maar hoe speel je hierop in? Door gebruik te maken van het perfecte emotie palet:

  • Zo zorgt ‘nieuwsgierigheid’ ervoor dat er meer aandacht op nieuwe en zinvolle informatie wordt gericht. 

  • Een beetje stress zorgt voor scherpte. Het maakt ons alert. Waardoor je iets beter onthoud.

  • Trots zorgt voor dopamine. Dit beloningssignaal versterkt de neurale netwerken die betrokken zijn bij de activiteit die het gevoel van trotsheid heeft veroorzaakt. 

Do’s & Dont’s voor leren met EMOTIE op de werkvloer

  1. Verras met iets nieuws. Hiermee kan je nieuwsgierigheid wekken. Soms zorgt iets nieuws voor een beetje stress, waardoor er meer geleerd wordt. 

  2. Stuur een spannende of mysterieuze uitnodiging of vooraankondiging voor een training of vergadering. Zo wek je de nieuwsgierigheid. 

  3. Voeg een speels competitie element toe. Dit zorgt voor adrenaline. Ook kan je door te winnen je trots voelen. 

  4. Belonen en waarderen en het benadrukken van succes. Zo speel je in op het gevoel van trotsheid.


Geef je reactie