Doorgaan naar content
Werkplekleren in de zorg
Breinleren: de kracht van herhaling (principe 2)
Over werkplekleren

Breinleren: de kracht van herhaling (principe 2)

Terug naar overzicht

Door Amber Dirksen

— Geschatte leestijd 3 minuten

Herhaling is een eenvoudig maar effectief concept. Wanneer je brein herhaaldelijk wordt blootgesteld aan informatie of handelingen, dan begint je brein te begrijpen dat dit belangrijk is en de moeite waard is om te bewaren voor later gebruik. Het bewaren of opslaan van informatie betekent in je brein dat er een neuraal netwerk wordt aangelegd. En dat is precies wat we willen als je iets nieuws leert! 

Je brein houdt van herhaling.

Wie kent het niet, Frans of Duits leren op de middelbare school. Ouders die je avonden lang over hoorden óf later websites waarin de woorden werden herhaald totdat je ze allemaal wist. Zo kwam je al jong in aanraking met de kracht van herhaling.

Maar wat is herhalen nu eigenlijk?

Herhalen betekent in je brein dat eenzelfde neuraal netwerk opnieuw geactiveerd en gebruikt wordt. Zo vormt herhalen het geheugen en maakt het de neurale netwerken sterker. Hoe sterker je neurale netwerk is, hoe makkelijker je er informatie kan ophalen en/of dit kan koppelen aan nieuwe informatie.

De herhaalregel

Oké, dat herhalen belangrijk is, dat heb je hierboven kunnen lezen. Maar hoe kun je het beste herhalen? Herhaling moet in ieder geval binnen 6 weken plaatsvinden. Een praktische vuistregel die vaak wordt gehanteerd is: herhaal na 1 uur, na 1 dag, na 1 week, na 1 maand en na 1 halfjaar. De spreiding in herhaling wordt zo steeds langer.

De pauzeregel

Je brein blijft nog een tijdje vuren in de neurale netwerken die de laatste tijd erg actief zijn geweest. Dit noemen we ook wel nabranden. Door te pauzeren en even rust te nemen beklijft de boodschap beter.

Do’s & Don’ts voor leren met HERHALING op de werkplek

  1. Herhalen, oefenen, spreiden en pauzeren!

  2. Herhaal het geleerde regelmatig. Bij een cursus kan je bijvoorbeeld terugkomdagen in plannen om het geleerde te herhalen.

  3. Laat de kernboodschap van het geleerde regelmatig terugkomen op de werkplek. Bijvoorbeeld op een weekkalender. Zo herhaal je het geleerde in de werkomgeving.

  4. Maak gebruik van nudges. Een nudge is een subtiel duwtje dat je in de goede richting geeft, bijvoorbeeld door ergens op terug te komen tijdens een teamoverleg. Of je vraagt je collega wat hij/zij geleerd heeft.

  5. Houd pauze tussen het leren door.


Wil je meer weten over de principes van breinleren, zonder al te veel aandacht voor alle biologische processen in je hersenen tijdens het leren? Verdiep je dan in elk principe van het breinleren, zoals bijvoorbeeld het principe ‘Focus’. Deze artikelen zijn gebaseerd op het breinleren van het BCL Instituut.


Geef je reactie