Doorgaan naar content
Werkplekleren in de zorg
Breinleren op de werkplek
Over werkplekleren

Breinleren op de werkplek

Terug naar overzicht

Door Amber Dirksen

— Geschatte leestijd 2 minuten

Om het leren op de werkplek te stimuleren, is het handig om ook te weten hoe er geleerd wordt. Met die informatie kun je vervolgens kijken welke aspecten van leren je kan benutten of faciliteren. Na het lezen van deze reeks over breinleren tover jij de werkplek om in een ware kennis tempel. 

Iets nieuws leren gebeurt in je brein

Je brein signaleert allerlei indrukken (prikkels, stimuli) die worden opgevangen uit de omgeving. Deze waarnemingen en/of ervaringen worden gefilterd en opgeslagen. Wanneer je een ervaring opslaat, dan wordt de ervaring een neuraal netwerk in je brein. Zo kan je de ervaring weer terugvinden en de kennis van deze ervaring opnieuw gebruiken.

Als je leert, vorm je sterke en uitgebreide neurale netwerken.

Een nieuwe ervaring. Een nieuwe vaardigheid. Een nieuw feitje of een nieuwe overtuiging. Ze vormen allemaal neurale netwerken in je brein. Hoe meer je leert, hoe sterker en uitgebreider deze netwerken worden, en hoe makkelijker je ze kan terugvinden. Druk baasje hé, dat brein van jou? 

Maar hoe maak je die netwerken sterk en uitgebreid?

Door op de juiste manier prikkels / stimuli te signaleren, te filteren en op te slaan. Daarvoor kun je gebruikmaken van de 6 principes van breinleren (BCL Instituut):

  1. Focus

  2. Herhalen

  3. Emotie

  4. Zintuiglijk rijk

  5. Creatie

  6. Voortbouwen.

Wil je meer weten over de principes van breinleren, zonder al te veel aandacht voor alle biologische processen in je hersenen tijdens het leren? Verdiep je dan in elk principe van het breinleren, zoals bijvoorbeeld het principe ‘Focus’. Deze artikelen zijn gebaseerd op het breinleren van het BCL Instituut.



Geef je reactie