Doorgaan naar content
Werkplekleren in de zorg
Kletsonderzetters: een bron van inspiratie en interactie!
Zelf aan de slag

Kletsonderzetters: een bron van inspiratie en interactie!

Terug naar overzicht

Door Amber Dirksen

— Geschatte leestijd 4 minuten

Van elkaar leren door met elkaar in gesprek te gaan. Dat klinkt niet als een vervelende manier van leren. Maar hoe zorg je ervoor dat werknemers met elkaar het goede gesprek aan gaan zodat er geleerd wordt? In dit artikel lees je over hoe een alledaags object (een onderzetter) de kracht heeft om het goede gesprek op de werkvloer te starten.

Is de kletspot niet jouw cup of tea? Wat dacht je van kletsonderzetters? Een beetje vergelijkbaar met de theezakjes waarop een originele vraag op het label staat. Zo hoeft er geen kletspot of bakje erbij worden gepakt, maar heb je gewoon direct de gespreksstarters op tafel. Naast dat de onderzetters praktisch zijn, zijn ze ook een bron van inspiratie en interactie. Zo kun je ervoor zorgen dat onderwerpen worden aangesneden waarover niet eerder werd gesproken op de werkvloer.

Hoe werkt het in de praktijk?

Stel je voor dat je een kopje koffie of thee op een leuk ontworpen onderzetter plaatst, waar direct een boeiend onderwerp, inspirerende quote, pakkende vraag of anders op te lezen is. Net zoals de kletspot hoeven de kletsonderzetters niet veel tijd in beslag te nemen. Een collega leest de tekst op de onderzetter voor. De andere collega’s reageren. Soms kan dit tot een diepgaande discussie leiden, maar andere keren zijn de onderzetters snel en kort te behandelen. De kletsonderzetters passen goed bij informele momenten, zoals tijdens een koffiepauze of teamborrel. Vergeet niet om je collega’s op de kletsonderzetters te wijzen. Over de onderwerpen in gesprek gaan volgt dan vanzelf!

Zelf aan de slag met de kletsonderzetters?

Download het voorbeeld hieronder en probeer eens of de kletsonderzetters iets voor jou zijn!

Inspiratie opdoen voor de kletsonderzetters?

Zie onderstaand voorbeeld voor het omgaan met rouw als zorgmedewerker, waarin we onderscheid maken tussen: vraag, stelling, quote en opdracht.

Vraag: Wat is een betekenisvol moment waarin je troost en steun bood aan collega’s of zelf ontving tijdens een periode van rouw na het overlijden van een bewoner/cliënt?

Stelling: Zorgprofessionals in de VVT-sector zouden toegang moeten hebben tot continue rouwondersteuning en training om beter om te gaan met de emotionele uitdagingen van het vak.

Quote: “Het is niet de hoeveelheid tijd die je besteedt aan zorg, maar de zorg die je in de tijd steekt.”

Opdracht: Bespreek hoe jullie als team elkaar kunnen steunen tijdens een periode van rouw na het overlijden van een bewoner/cliënt.

Aan de slag!

Dus kletsonderzetters: onderzetters die veel meer kunnen dan alleen maar het beschermen van je tafelblad. De boeiende vragen en dilemma’s zorgen ervoor dat thema’s die normaal gesproken worden vergeten of ontweken, gemakkelijk worden besproken op de werkvloer. En dat onder het genot van een dampende kop koffie of thee en misschien zelfs een lekker biscuitje.

Veel succes met het inzetten van de kletsonderzetters!


Geef je reactie