Doorgaan naar content
Werkplekleren in de zorg
Gesprekskaarten: bevorder gesprekken op de werkplek
Zelf aan de slag

Gesprekskaarten: bevorder gesprekken op de werkplek

Terug naar overzicht

Door Amber Dirksen

— Geschatte leestijd 5 minuten

Een tool die nieuwe gespreksdimensies opent? Dat klinkt ideaal! Dit artikel vertelt je over deze tool, beter bekend als een gesprekskaart, en hoe je deze kunt inzetten om gesprekken op de werkvloer te verbeteren.

Wat en waarom een gesprekskaart?

Op zoek naar een formele variant van de kletspot? Denk dan eens aan een gesprekskaart. Gesprekskaarten ontwerp je om communicatie en interactie tussen collega’s te bevorderen. Een gesprekskaart bevat één gespreksonderwerp en kan meerdere vragen, stellingen of uitdagingen over dit onderwerp bevatten. Meestal wordt er voor het inzetten van een gesprekskaart echt een moment ingepland. Dit kan tijdens een teamvergadering of teaminterventie zijn. Maar de gesprekskaarten zijn ook geschikt om één-op-één in te zetten bij bijvoorbeeld een einde proeftijdgesprek. Hierop pas je het gespreksonderwerp aan.

Visueel ingesteld? Gebruik dan een gespreksplaat

De visuele variant van de gesprekskaart bestaat ook. Deze noemen we een gespreksplaat. Hierop geef je met iconen en afbeeldingen het gespreksonderwerp aan. Een gespreksplaat bevat dan ook bijna geen tekst.

Hoe werkt een gesprekskaart in de praktijk?

Elke gesprekskaart heeft een uniek gespreksonderwerp. Voor het inzetten van de gesprekskaarten plan je een moment in. Wil je een onderwerp bespreken met het team? Zet de gesprekskaart dan tijdens een teamvergadering of teaminterventie in. Je kan er ook voor kiezen om dan een stapeltje gesprekskaarten neer te leggen. Zodat er gelijk meerdere onderwerpen aan bod komen. Wanneer een medewerker een gesprekskaart pakt, kan hij of zij de instructie lezen en daarna het onderwerp, de vraag of opdracht met collega's bespreken. Dit kan leiden tot interessante gesprekken, kennisdeling en teambuilding.

Ook handig voor leidinggevenden

Gesprekskaarten inzetten om leidinggevenden meer handvatten te geven? Dat kan zeker! Je kan bijvoorbeeld een gesprekskaart ontwerpen voor het einde proeftijdgesprek of tijdens tussentijdse ontwikkelgesprekken. Dit zorgt ervoor dat de leidinggevende precies de juiste vragen kan stellen en dat alle onderwerpen besproken worden. Je ziet dit vaak terugkomen tijdens de onboarding van nieuwe medewerkers.

Zelf aan de slag?

Wil jij zelf aan de slag met de gesprekskaarten? Houd bij het invullen van een gesprekskaart je doel voor ogen. Daarmee bepaal je het gespreksonderwerp, de inhoud van de kaart en hoe en door wie de kaart gebruikt wordt. Een gesprekskaart voor een einde proeftijdgesprek bevat natuurlijk andere inhoud dan een gesprekskaart voor een teaminterventie over feedback op de werkvloer.

Belangrijk is dat de gesprekskaarten aanpasbaar zijn aan de cultuur en behoeften van jouw organisatie. Ze kunnen lichtvoetig en leuk zijn, of juist serieuzer en gericht op professionele ontwikkeling.

Maak het in Word

Je kan zelf bijvoorbeeld in Microsoft Word al aan de slag met een gesprekskaart. Dan is het gelijk op A4- formaat en zelf makkelijk te printen. Of haak een vormgever aan voor een verrassend en passend ontwerp. Dit is vooral handig als je kiest voor de visuele variant, de gespreksplaat. Tip: druk de gesprekskaarten af op dikker papier. Zo kunnen ze vaker gebruikt worden en heeft het gelijk een professionele look and feel.

Inspiratie opdoen voor de gesprekskaarten?

Zie onderstaand voorbeeld voor het geven van feedback op de werkvloer. Wil je deze gesprekskaart zelf inzetten? Je download de gesprekskaart hieronder.

Aan de slag! Nu je meer weet over gesprekskaarten (en gespreksplaten) en bekend bent met wat het kan opleveren, raden we je aan om ze zelf eens uit te proberen. Of het nu gaat om delen of luisteren, luchtige of diepgaande gesprekken, met een gesprekskaart kan dit allemaal!


Geef je reactie