Doorgaan naar content
Werkplekleren in de zorg
Maak kennis zichtbaar in de organisatie
Over werkplekleren

Maak kennis zichtbaar in de organisatie

Terug naar overzicht

Door Merit Marsman

— Geschatte leestijd 4 minuten

Als L&O adviseur weet je als geen ander hoe je inzicht en overzicht krijgt in vaardigheden en bekwaamheden van medewerkers. Zorgmedewerkers moeten immers aangeven dat ze vakbekwaam zijn om het werk uit te mogen voeren. Deze kennis noemen we het topje van de ijsberg. 

Want zorgmedewerkers hebben nog veel meer kennis in huis. Hoe kun je de rest van de kennis van je medewerkers slim inzetten? En wat levert het jouw zorgorganisatie en de medewerkers zelf op?

Webinar: Maak kennis zichtbaar

Bekijk onderstaande webinar over ‘Maak kennis zichtbaar in jouw organisatie’.
Minder tijd? Lees dan hieronder de hoofdpunten uit het webinar terug. 

Webinar: Maak kennis zichtbaar in jouw organisatie

Informatie versus kennis

Informatie gaat altijd over een zender en een ontvanger. Informatie bevat kennis, zoals gegevens of feiten. Als iemand jou informatie zendt dan is het afhankelijk van jouw eigen kennis of je ook daadwerkelijk wat met de informatie kan.

Kennis daarentegen is veel persoonlijker. Kennis is van jou, het zit in je en het is context specifiek. Kennis is een vermogen. Als een neurochirurg zou opschrijven hoe je een operatie uit moet voeren dan deelt hij informatie die zijn kennis bevat, maar iemand anders kan daar nog niks mee. Dit komt doordat de neurochirurg zijn vermogen niet heeft overgedragen. Kennis is het weten en het vermogen om het toe te kunnen passen.

Expliciete kennis

Je hebt impliciete kennis en informatie én expliciete kennis en informatie. Expliciet is dat wat tastbaar is of wat je in woorden uit kunt drukken. Expliciete is het zichtbare topje kennis van de ijsberg.

Impliciete kennis

Maar een ijsberg heeft ook altijd een gedeelte onder water. Het stuk van de ijsberg dat je niet (direct) kan zien. Dat is impliciet. Impliciet wil niet altijd zeggen dat mensen zich niet bewust zijn van het feit dat ze die kennis hebben. Het komt vooral doordat ze dingen op de automatische piloot doen.

Het grootste gedeelte van de kennis in een organisatie is impliciet. Als organisatie wil je wat met deze impliciete kennis doen.

We kunnen kennis, informatie, impliciet en expliciet combineren en vier combinatie maken:

  1. Expliciete informatie; dit is vastgelegd voor iedereen. Zoals protocollen. Het is echt bedoeld om te informeren.

  2. Expliciete kennis; dit gaat veel meer over wat tastbaar is in de organisatie. Zoals e-learning modules.

  3. Impliciete informatie; dit is onbewust, dat gaat over lichaamstaal en cultuur. Het is heel ongrijpbaar.

  4. Impliciete kennis; dit is ongrijpbare kennis. Dingen die je vaak onbewust op de automatische piloot doet. Je bent je er meestal niet van bewust dat je deze kennis hebt.

Expliciete en impliciete informatie en kennis



Geef je reactie